شكرچی زاده:

تصویب معماری راه در شورای فنی

تصویب معماری راه در شورای فنی به گزارش مسكن گزین رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی اظهار داشت با تصویب و اجرایی شدن معماری راه، فصل جدیدی در سیاستگذاری های كلان حوزه راه گشوده می گردد.



به گزارش مسكن گزین به نقل از مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد شكرچی زاده گفت: با توجه به اینكه در مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی، بخش های معماری و شهرسازی در كنار بخش های مختلف حمل و نقل وجود دارد، مركز در ابتدای آغاز مطالعات طرح معماری راه كه توسط مشاوری از دانشگاه شهید بهشتی در حال انجام است، پیشنهادات خود را ارایه كرد. مطالعات و ارایه طرح توسط مشاوران طی جلساتی در وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است.
رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با تاكید بر این مطلب كه معماری راه، پیونددهنده حوزه شهرسازی و همچنین حمل و نقل است، گفت: زیبایی و ایمنی در بحث معماری راه دو موضوع جداناشدنی از یكدیگر هستند كه در موضوع زیبایی و ایمنی، معماری به كمك موضوعات فنی و مهندسی می آید و آنها را تكمیل می كند.
استاد دانشگاه تهران تصریح كرد: در بحث سفر، با توجه به اهمیتی كه موضوع گردشگری پیدا می كند و نقشی كه گردشگری و رونق آن در اقتصاد كشور ایفا می كند راه ها را باید به عنوان جزوی از عناصر تشكیل دهنده سفر درنظر گرفت كه می توانند با ساخت اصولی و تامین كردن نیاز مسافران خود به جزیی از عناصر تشكیل دهنده سفر تبدیل شوند.
شكرچی زاده با تاكید بر اینكه معماری راه، پیونددهنده دو حوزه مهم شهرسازی و حمل و نقل است، گفت: با توجه به اهمیتی كه بحث گردشگری در اقتصاد كشور ایفا می كند و تمركزی كه در این حوزه در حال انجام است همچنین بحث امنیت راه های كشور، باید با ساخت و بهسازی راه های كشور، راه ها خود به بخشی از سفر تبدیل شوند.
وی تصریح كرد: رضایتمندی مردم از راه های كشور بسیار مهم بوده و در كنار موضوع مهم ایمنی و مباحث زیبایی شناسانه در معماری راه موردتوجه قرار گرفته است.
رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با تاكید بر این مطلب كه باید در معماری راه به اصول و مبانی معماری به ویژه در راه های جدید الاحداث توجه داشته باشیم، گفت: در كنار توجه به موضوع معماری راه برای راه های جدیدالاحداث، برای راه هایی كه قبلا ایجاد شده نیز باید اصول و مبانی معمارانه و زییابی شناختی موردتوجه قرار بگیرد.
شكرچی زاده افزود: اگر در احداث و بهسازی راه های كشور اصول و مبانی معمارانه نادیده گرفته شود علاوه بر نادیده گرفتن امنیت می تواند موجب خستگی بیش از اندازه مسافران و رانندگان را ایجاد كند و در چنین شرایطی، آمار تصادفات بالا می رود.
وی با اشاره به اینكه در جلسه اخیر شورای عالی فنی، بحث معماری راه مورد بررسی قرار گرفت و با انجام اصلاحاتی پیشنهاد شده از سوی شورای عالی فنی، توسط مشاور طرح در دست تكمیل است، گفت: مقرر شد تا یكسری اصلاحاتی روی طرح ارایه شده معماری راه توسط مشاور طرح انجام بگیرد تا بعد از موافقت نهایی به تصویب برسد.
شكرچی زاده همچنین، گفت:آنچه كه مهم است این است كه مشاور طرح، علاوه بر مباحث فنی و مهندسی، ایمنی به مقوله طراحی نیز توجه كند. زیرا معماری راه، فصل جدیدی در سیاستگذاری های حوزه كلان راه می گشاید كه امیدواریم در آینده نیز تداوم پیدا كند.
شكرچی زاده همچنین در پاسخ به این پرسش كه تجربه های تاریخی در معماری راه تا چه اندازه كارساز خواهد بود؟ گفت: تدوین دستورالعمل یكپارجه برای معماری راه های كشور از ۱۰ ها سال قبل كه راهسازی در كشور مطرح بوده مورد توجه ویژه قرار نگرفت. ممكن است سلایقی آن هم به صورت موردی در برخی از راه های كشور اعمال شده باشد اما به صورت یك سرفصل و به صورت یكپارچه و دستور كار برای تمامی راه های كشور وجود نداشته است.
وی ادامه داد: اما با تصویب طرح، اجرایی شدن آن به صورت دستوركار در خواهد آمد. ممكن است كه در ابتدای كار نیز مقاومت هایی در این رابطه وجود داشته باشد اما بالاخره این دستوركار، جا خواهد افتاد.
شكرچی زاده همچنین یادآور شد: در راه های موجود كشور، همچون، راه هایی كه از مسیرهای كوهستانی رد شده اند و یا راه هایی كه از جنگل ها و مناطق سرسبز عبور كرده اند عموما شاهد هستیم كه جنبه های زیباشناختانه در آنها رعایت شده است. اما راه هایی كه در دشت ها وكویر بوده اند نیز عموما فاقد اِلمان های معمارانه هستند.
رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی گفت: آنچه كه در بحث معماری راه، باید موردتوجه قرار گیرد این مطلب است كه در راه هایی كه هیچگونه عناصر كمك دهنده برای معماری راه از جمله محیط زیست مناسب وجود ندارد چگونه باید راه هایی ایجاد كرد كه خلاقانه باشند و بتواند راه را از لحاظ زیبایی شناختانه موردتوجه قرار دهد این مطلب است كه موردتوجه است و در فاز جدید معماری راه انجام خواهد شد.
شكرچی زاده افزود: راه های قدیمی ما از جمله راه هایی كه به سمت شمال كشور و یا مناطق كوهستانی وجود دارند راه هایی هستند كه زیبا هستند اما متاسفانه تقارنی بین زیبایی و ایمنی وجود ندارد. بسیاری از راه های قدیمی از نظر ایمنی در شرایط مطلوبی قرار ندارند و ما شاهد تصادفات و تلفات جانی در راه های كشور هستیم.
وی تاكید كرد: در معماری راه ایمنی فدای زیبایی نمی شود.
شكرچی زاده همچنین گفت: به عنوان مسئول مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی از اینكه این مطلب موردتوجه وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است بسیار خرسندم و امیدوارم مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی نیز هرگونه كمكی كه بتواند در این راستا انجام دهد.
 

1396/06/22
21:54:35
5.0 / 5
332
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک