معاون آخوندی اعلام كرد؛

نظارت ویژه بر تردد ناوگان عمومی جاده ای در سفرهای نوروزی۹۷

نظارت ویژه بر تردد ناوگان عمومی جاده ای در سفرهای نوروزی۹۷ مسكن گزین: معاون وزیر راه و شهرسازی از نظارت مستمر بر فروش بلیت در پایانه های سراسر كشور، نظارت ویژه و مكانیزه بر تردد ناوگان عمومی جاده ای در سفرهای نوروزی اطلاع داد.


به گزارش مسكن گزین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عبدالهاشم حسن نیا در ابتدا با اشاره به شیوه های نظارت بر فروش بلیت و چگونگی برخورد با متخلفان تصریح كرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جهت نظارت بر ارائه خدمات مطلوب تر به مسافران بخش حمل و نقل عمومی جاده ای همه ساله طرح نوروزی را در دستور كار قرار می دهد. این طرح با هدف اشاعه فرهنگ سفر با برنامه و نظارت بیشتر در روزهای نوروز به انجام می رسد كه طی آن در كنار تلاش مجموعه بخش غیردولتی و تشكل های صنفی بعنوان سرمایه گذاران و مجریان حمل ونقل عمومی جاده ای دفاتر نمایندگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ضمن افزایش حضور فیزیكی در پایانه های مسافری علاوه بر كنترل و نظارت بر فعالیتهای شركتهای حمل و نقل، آمادگی دریافت نقطه نظرات و پاسخگویی به مشكلات احتمالی مطروحه از جانب مسافران را دارند.
وی اضافه كرد: در همین راستا طرح نوروزی ۹۷ در بخش حمل و نقل عمومی جادهای از مورخ ۹۶/۱۲/۲۳ لغایت ۹۷/۱/۱۷ به مورد اجرا گذارده می گردد و به منظور ترویج سفرهای برنامه ریزی شده پیش فروش بلیت های نوروزی از مورخ ۹۶/۱۱/۱۷ به صورت حضوری و غیر حضوری عملیاتی و اجرایی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خارطرنشان كرد: بر مبنای اعلام رسمی كانون انجمن های صنفی شركت های حمل ونقل مسافر كشور و هم اتحادیه شركت های تعاونی مسافربری كشور نرخ خدمات حمل ونقل عمومی جاده ای در طرح نوروزی ۹۷ با نرخ های جاری و بدون هرگونه افزایش قیمتی اجرایی می گردد.
نظارت مستمر بر نحوه بلیت فروشی در پایانه های سراسر كشور
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای خاطرنشان كرد: در طرح پیش فروش بلیت نظارت كافی و مستمر توسط ادارات كل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان های سراسر كشور و دفاتر نمایندگی این ادارات كل در پایانه های مسافری عمومی بر نحوه عملكرد شركت های مسافری در عرضه حداكثری ظرفیت به متقاضیان در اقصی نقاط كشور صورت می پذیرد.
حسن نیا با اشاره به اجرای طرح شبكه سیر همنام و تاثیر آن در سفرهای نوروزی ۹۷ بیان داشت: یكی از اهداف «طرح شبكه سیر» بحث ارتقا سطح خدمات و دیگری افزایش ایمنی سفرها میباشد. با عنایت به اینكه فعالیت شبكه ای شركت های مسافری در جهت تولید مجموعه های مسافربری معتبر و در جهت برند سازی در این بخش بوده است به نظر می رسند نتیجه طبیعی آن تولید برندهای معتبر در نزد مردم و رقابت این برندها با یكدیگر باشد كه حاصل آن هم عرضه خدمات مطلوب تر به مسافران خواهد بود.
وی اضافه كرد: به عبارت بهتر شركتهایی كه در قالب یك شبكه مسافربری گرد هم آمده اند به منظور جلب مشتریان بیشتر و به منظور فراهم شدن امكان حضور مستمر در بازار تلاش خواهند كرد كه در جریان رقابت با سایر شبكه های مسافربری رضایت مشتریان را به نحو بهتری جلب كنند و نام و برند خویش را در ذهن مشتریان پایدار نمایند. بدین ترتیب سطح خدمات عرضه شده به مشتریان ارتقا می یابد.
رقابت شبكه های مسافربری باعث افزایش ایمنی می شود
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه «یكی از مهمترین مسائلی كه در این زمینه مورد توجه مسافرین است مبحث ایمنی سفرهاست» اظهار داشت: بدیهی است كه شبكه های مسافربری در این مورد با یكدیگر رقابت نموده و سطح ایمنی سفرها افزایش خواهد یافت تا بتوانند رضایت بیشتر مشتریان را فراهم نمایند و مشتریان بیشتری جلب نمایند.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تصریح كرد: هم اكنون با عنایت به اینكه اجرای موفق «طرح شبكه سیر» توانسته است قریب به ۳۵ شبكه مستقل مسافربری را در سطح كشور شكل دهد كه قریب به ۱۶۰۰ شركت مسافربری را تحت پوشش خود گرفته اند. بنابراین انتظار میرود كه این رقابت بزرگ در حال آغاز بوده و در روزهای نوروز هم با عنایت به افزایش حجم تقاضای مسافرت در بعضی روزها فرصت مناسبی برای این شبكه ها خواهد بود تا بتوانند خودشان را به مسافرین و مردم معرفی نمایند.
وی خاطرنشان كرد: پیش بینی ما این است كه اجرای طرح شبكه سیر مستقیما در افزایش سطح خدمات قابل عرضه به مردم و همینطور در افزایش سطح ایمنی سفرها موثر خواهد بود.
تشریح مراحل نظارت بر ناوگان عمومی حمل ونقل جاده ای؛ پیش از ترك پایانه تا هنگام تردد در جاده
حسن نیا همینطور با اشاره به نظارت بر اركان تشكیل دهنده سفرهای برون شهری ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای تصریح كرد: سفرهای عمومی جادهای همواره یك فرآیند نظارت مرحله ای را دنبال می نماییم. این فرآیند ابتدا از آنجایی شروع میشود كه یك راننده می خواهد بعنوان یك راننده حرفه ای در بخش، فعالیت خویش را آغاز كند كه در اینصورت باید كارت هوشمند از سازمان دریافت نماید كه این كارت بعنوان مجوز فعالیت راننده تلقی شده و در جریان صدور آن سازمان متبوع كنترل ها و استانداردهای خاصی را اعمال و احراز می كند.
وی همین كنترل ها را بخشی از فرایند نظارت بر سفرهای جاده ای عنوان نمود و اظهار داشت: مثلا در مورد راننده، كنترل صحت و سلامت روحی و جسمی وی و اجبار به دریافت كارت سلامت تنها یكی از این كنترلها است كه مستقیما بر ایمنی سفرها تاثیر گذار است و یا در مورد ناوگان هم همینطور لازم است وسیله نقلیه با تامین استانداردهای لازم ابتدا مجوز فعالیت از سازمان را كسب كند كه همچون این استانداردها می توان به محدودیت های عمر وسیله نقلیه و امكانات رفاهی آن اشاره نمود.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اضافه كرد: فرآیند نظارت در لایه بعدی به صدور اسناد حمل باز می گردد كه در این مرحله صدور صورت وضعیت ها از یك پروتكل مشخص و روال واحد تبعیت می نماید و بخش مهمی از نظارتها در این مرحله اعمال می گردد. بدین سان كه در همه موارد باید الزامات تعیین شده توسط شركت حمل ونقل رعایت شود و سازمان هم در این خصوص نظارت دارد. هم اكنون صدور اسناد حمل به صورت مكانیزه انجام می گیرد. به شكلی كه كلیه اطلاعات صورت وضعیت پیش از صدور باید توسط شركت حمل ونقل به سرور مركزی سازمان در ستاد ارسال و صحت تمامی اقلام اطلاعاتی آن با بانك های اطلاعاتی موجود در سازمان به طور مكانیزه و در كسری از ثانیه بررسی شود كه از آن جمله می توان به انطباق مشخصات راننده و ناوگان اختصاص داده شده اشاره نمود و بعد از بررسی تنها به صورت وضعیتی كد رهگیری و اجازه صدور داده می گردد كه از هر نظر فاقد اشكال باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه «در این فرایند اجرای سایر مقررات توسط شركت حمل ونقل هم كنترل می گردد» اظهار داشت: همچون احراز تحت پوشش بودن راننده و وسیله نقلیه و دارا بودن قراردادهای همكاری فی درخلال راننده و شركت یا دارا بودن قرارداد درخلال مالك وسیله نقلیه و شركت و حتی مجاز بودن سرویس دهی شركت در یك مسیر خاص و خیلی از موارد دیگر در جریان صدور مكانیزه اسناد حمل مورد بررسی و و كنترل قرار می گیرند.
تایید صحت تمام اطلاعات راننده و خودرو پیش از خروج از پایانه
وی در ادامه بیان داشت: علاوه بر موارد یاد شده و در مرحله بعدی كنترلهای فنی و ایمنی لازم توسط مدیر فنی شركت پیش از آغاز سفر انجام می گیرد و نهایتا قابلیت فنی و ایمنی وسیله نقلیه توسط مدیر فنی شركت تایید و تنها در صورت تامین الزامات ایمنی و فنی لازم اجازه حركت داده می گردد كه در لایه بعدی صحت تمامی این موارد در هنگام خروج از پایانه و در محل درب خروجی توسط همكاران سازمان بررسی و بخش مهمی از كنترل ها پیش از آغاز سفر اعمال می گردد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مرحله بعدی در خصوص نظارت های حین سفر اظهار داشت: همچون موارد مهم آن كنترل سرعت و كنترل زمان استراحت و فعالیت راننده است كه این كنترلها هم هم اكنون به طور مكانیزه و با استفاده از سامانه های كامپیوتری مانند سامانه سپهتن اعمال می گردد. این سامانه با استفاده از ارتباط رادیویی با پاسگاه های پلیس راه و همینطور ارتباط با سامانه های درون خودرویی مانند سیستم های ثبت سرعت وسیله نقلیه دائما نسبت به ارزیابی و آنالیز اطلاعات سفر همچون سرعت و زمان استراحت راننده اقدام می كند و در هنگام عبور از مقابل پاسگاه های پلیس راه این اطلاعات به طور اتوماتیك به پاسگاه منتقل شده و در آنجا هم همكاران پلیس راه اطلاعات سفر را مشاهده و بر نحوه عملكرد راننده نظارت می كنند كه این بخش از نظارت ها هم نقش مهمی در تامین ایمنی سفرها دارد.
حسن نیا خاطرنشان كرد: همانطور كه ملاحظه می گردد مبحث نظارت بر سفرها یك فرآیند چند مرحله ای و پیچیده است كه اعمال مدیریت بر این چرخه فقط شامل سختگیری بر صدور صورت وضعیت ها نیست بلكه مراحل متعددی دارد و سازمان همواره تلاش دارد بر تمامی این مراحل نظارت قوی تر و موثرتری را اعمال نماید.
معرفی روش های قابل دسترس مسافران برای اعلام پیشنهادات، انتقادات و دریافت اطلاعات
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای همینطور دفاتر نمایندگی سازمان مستقر در پایانه های مسافری، سامانه پیامكی ۲۰۰۰۱۴۱، عرضه نظرات مسافرین نوروزی در مورد خدمات عرضه شده با استفاده از اجرای طرح نظرسنجی پیامكی را بعنوان راه دسترسی و ارتباط مستقیم مسافرین در صورت داشتن شكایات، انتقاد و یا پیشنهادات معرفی نمود.
به گفته وی راه های ارتباطی مسافرین با سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای برای دریافت اطلاعات گوناگون به شرح ذیل است:
- اطلاع رسانی با استفاده از مركز تماس ۱۴۱ به صورت مستقیم ­
- اطلاع رسانی آخرین وضعیت جوی ترافیكی به مردم با استفاده از سامانه پیامكی ۱۰۰۰۱۴۱
- اطلاع رسانی مسیر و مسافت به مردم با استفاده از سامانه پیامكی ۱۰۰۰۱۴۱
- عرضه خدمات اطلاع رسانی بر روی سایت www.۱۴۱.ir برای مشاهده كاربران
- عرضه خدمات اطلاع رسانی بر روی اپلیكیشن ۱۴۱ جهت مشاهده كاربران
- دریافت شكایات مسافرین با استفاده از اپلیكیشن ۱۴۱
- عرضه خدمات اطلاع رسانی با استفاده از كانال تلگرامی و ربات تلگرامی ۱۴۱ به كاربران
- اطلاع رسانی وضعیت ترافیكی پیش رو با استفاده از تابلو راهنمای ترافیك
-اطلاع رسانی وضعیت جوی و ترافیكی با استفاده از تابلو­های پیام ­متغیر در مقاطع مختلف مسیر
-استفاده از ظرفیت بیلبوردهای تبلیغاتی و تابلوهای منصوبه بر پیشانی پل های عابر پیاده جهت اطلاع رسانی در مورد طرح نوروزی ۹۷
گفتنی است، در طرح سفرهای نوروزی ۹۷، فقط در بخش ناوگان حمل ونقل عمومی بین شهری بالغ بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۰ هزار دستگاه مینی بوس و ۲۸ هزار دستگاه سواری كرایه به همراه بیش از ۱۱۷ هزار راننده و كمك راننده در این ایام فعالیت می نمایند.

1397/01/04
22:10:34
5.0 / 5
74
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک