در جمع خبرنگاران عنوان شد:

سالانه ۱ و نیم میلیارد دلار هزینه تردد یك سر خالی كامیون ها در ایران

سالانه ۱ و نیم میلیارد دلار هزینه تردد یك سر خالی كامیون ها در ایران مسكن گزین: كارشناس صنعت حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: در دنیا آمار ترددهای یك سر خالی كامیون ها، حدود ۱۰ درصد كل ترددها است؛ ولی در ایران ۴۵ درصد ترددهای بین شهری ناوگان باری، یك سر خالی انجام می گردد.



به گزارش مسكن گزین به نقل از مهر، حمید آذرمند در نشست خبری خود با خبرنگاران با بررسی نقاط قوت و ضعف حمل و نقل جاده ای ایران، از نقش استارتاپ ها بعنوان یك راه حل برای بحران توزیع بار و كالا میان رانندگان كامیون در ایران نام برد و اظهار داشت: حمل و نقل جاده ای ایران به لحاظ كیفیت، فاصله بسیاری با استانداردهای روز دنیا دارد و استارتاپ ها در شرایط فعلی، تنها راه حل های موجود برای افزایش بهره وری و تحول در نظام حمل و نقل جاده ای بار هستند.
وی با اشاره به اینكه توسعه ناوگان حمل و نقل با مشاركت بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی محقق می شود، اضافه كرد: به علت فراهم نبودن زیرساخت ها، حوزه حمل و نقل جاده ای با چالش های بسیاری مواجه می باشد. ریشه این چالش ها به سه مؤلفه اصلی نبود زیرساخت ها، ناوگان فرسوده و كارآیی پایین برمی گردد و در شرایط موجود، تنها راهكار بهبود وضعیت حمل و نقل تكنیك هایی است كه بتواند كارآیی را افزایش دهد.
همچنین حامد تاج الدین، كارشناس كسب و كار الكترونیكی حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینكه در ایران سالانه ۱.۵ میلیارد دلار هزینه تردد یك سر خالی ناوگان حمل ونقل بار جاده ای می شود، تصریح كرد: در دنیا آمار ترددهای یك سر خالی حدود ۱۰ درصد كل ترددها در ناوگان جاده ای بین شهری است و در ایران ۴۵ درصد ترددها یك سر خالی است؛ در این میان، هرچند كه در این مسیر با موانع بسیاری روبه رو هستیم اما معتقدیم می توانیم نقش های اقتصادی در این بخش را بازآفرینی نماییم و فرآیندها را بهبود بخشیم.
تاج الدین خاطرنشان كرد: ناوگان ریلی، دریایی و هوایی ایران در حمل داخلی كالا سهم زیادی ندارند و بیش از ۷۸ درصد جابه جایی بار در داخل كشور به حمل و نقل جاده ای اختصاص یافته است. بنابراین شكل گیری اپلیكیشن های لجستیك می تواند نقش موثری در اقتصاد كشور داشته باشد. در مقطع كنونی یك كامیون در كشور ما حدود ۵۵ هزار كیلومتر سالانه سیر می كند در حالیكه این رقم برای كامیون های كشوری مثل آمریكا سالانه ۱۸۰ كیلومتر است و این مورد مبین عدم بهره وری در ناوگان جاده ای ماست.
در ادامه این نشست، كیوان جعفری فشاركی كارشناس صنعت حمل و نقل جاده ای بار هم اظهار داشت: تناقض های جدی در صنعت حمل و نقل وجود دارد. زیرا علاوه بر اینكه گفته می گردد در حوزه حمل و نقل جاده ای مازاد راننده داریم، اما بارها معمولا روی زمین می ماند. این در شرایطی است كه شركت های بزرگ و توانمند حمل و نقلی بسیاری داریم كه سهم بازارشان بیشتر از ۱.۵ درصد نیست و قادر نیستند در سراسر كشور كالا جابه جا كنند. در استفاده از پتانسیل بازار ناكارآمد هستند.
وی خاطرنشان كرد: هم اكنون وقتی محموله ای در چین بارگیری می شود، سرنوشت مشخصی دارد؛ اما از بندرعباس تا تهران بار ناپدید است، پروسه ای كه استارتاپ ها برای آن یك راه حل كارآمد ابداع نموده اند و صاحبان بار می توانند در همه مسیرها بار خویش را به صورت آنلاین رصد كنند.
جعفری فشاركی ادامه داد: اپلیكیشن های لجستیك و حمل و نقل جاده ای بار اولویت شان این است كه طی فرآیندی سیستماتیك، پروسه قیمت گذاری نرخ حمل بار بین شهری را ارزیابی كنند زیرا هم اكنون نرخ گذاری ها با روش منطقی صورت نمی گیرد و صاحبان كالا ممكن است در طول یك روز با نرخ های متفاوتی برای حمل محموله خود مواجه شوند.

1396/11/26
16:33:15
5.0 / 5
4528
تگهای خبر: جاده , حمل و نقل , راه , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک