یك استاد دانشگاه بهشتی عنوان كرد

خودرو ها عامل 80 درصد آلودگی هوای تهران

خودرو ها عامل 80 درصد آلودگی هوای تهران به گزارش مسکن گزین، یک استاد دانشگاه بهشتی اظهار داشت: آلودگی هوای ناشی از خودرو ها تنها مربوط به آلودگی ناشی از خروجی اگزوز نیست و سایش لاستیک خودرو با زمین هشت برابر خروجی اگزوز، ذرات معلق تولید می کند.



به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، دکتر یوسف رشیدی امروز در سمپوزیوم ملی محیط زیست ایران که با موضوع گزاره هایی برای گذر از بحران که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار گردید، اظهار داشت: در بحث حکمرانی آلودگی هوا باور مردم این است که هر ارگانی اشکال را گردن دیگری می اندازد و در نهایت هم مردم به خاطر استفاده از خودرو شخصی مقصر شناخته می شوند.

وی اضافه کرد: تجربه ژاپنی ها درباب حل مشکل آلودگی هوا نشان میدهد که باید یک اتفاق نظر ملی و قلبی وجود داشته باشد، نه این که به آن به شکل یک مسئله لوکس نگاه کرد.

رشیدی درباره ی اثرات آلودگی هوا بر سلامتی توضیح داد: برمبنای یک مطالعه - که بر گرفته از دومدرک مهم آژانس بین المللی سرطان به عنوان یکی از زیرمجموعه های سازمان بهداشت جهانی است - دود دیزل سرطان زا است و در کل آلودگی هوا موجب مبتلاشدن به سرطان می شود.

وی با اشاره به تکالیف قانونی دستگاهها درباب آلودگی هوا اظهار داشت: در این مورد یک سری مصوبات دولت و در پله بالاتر قوانین مجلس را داریم. در برنامه دوم توسعه آمده بود که دولت مکلف است آلودگی هوای شهرها را در حد استاندارد سازمان بهداشت جهانی بهداشت نگه دارد، در صورتیکه اصلا چیزی به نام استاتدارد سازمان جهانی بهداشت برای آلودگی هوا نداریم.

رشیدی افزود: همین مورد در برنامه سوم توسعه هم تکرار شد اما به هدف کاهش آلودگی هوا نرسیدیم. در برنامه چهارم هم گفته شد استاتدار جهانی را کنار بگذاریم و به استاندارد شورای عالی محیط زیست برسیم اما همین هدف هم میسر نشد. در برنامه پنجم و ششم هم به اهداف خود نرسیدیم.

این استاد دانشگاه اشاره کرد: ما تا سال ۱۳۹۷ تا حدی غلطت آلاینده ها را کاهش دادیم و پس از آن غلطت ها ثابت شد. ما تا سال ۱۳۷۹ خودرویی مانند پیکان را تولید می کردیم که هیچ استاندارد محیط زیستی نداشت اما در سالهای پس از آن تدوین استاندارها را شروع کردیم و الان هم به سوخت یورو ۵ رسیدیم.

رشیدی با اشاره به وضعیت نابسامان خودرو های درحال تردد اظهار داشت: سازمان محیط زیست تنها خودرو های نو را بررسی می کند و هیچ دستگاهی نمی داند که خودروی تولید شده تا چه زمانی پایداری استاندارد دارد. معاینه فنی نیز یک وضعیت ساده را چک می کند که به آسانی پاس می شود. مشکل دیگر این است که بخش قانون گذاری کشور خطی فکر می کند، یعنی می گوید باید به تقلید از اروپا استاندارد را به یورو ۳، ۴ و ۵ برسانیم، در صورتیکه اگر بجای این کار قطعات مربوط به آلودگی هوا در خودرو را تضمین مادام العمر نماییم، نتیجه بهتری خواهد داشت اما خودروساز داخلی بدین سبب که می داند چه محصول بی کیفیتی را ساخته، زیر بار آن نمی رود.

این استاد دانشگاه بهشتی افزود: محیط زیست باید کاری کند که این قطعات تضمین مادام العمر داشته باشد. آلودگی ناشی از خودرو ها تنها مربوط به آلودگی ناشی از خروجی اگزوز نیست و سایش لاستیک خودرو با زمین هشت برابر خروجی اگزوز ذرات معلق تولید می کند.

وی درباب راهکارهای حل این بحران اظهار داشت: ما در گام اول باید حمل و نقل عمومی مناسبی داشته باشیم و تا آن زمان که این اتفاق نیفتد، آلودگی هوا کاهش پیدا نمی نماید. متاسفانه در این سال ها این کار را نکردیم. این مورد نیازمند سرمایه گذاری اولیه است. باید انتخاب نماییم یا در این زمینه سرمایه گذاری نماییم یا همین مبلغ را برای داروی سرطان هزینه نماییم. توسعه خدمات الکترونیک و غیرحضوری نیز اهمیت دارد و جز راهکارهای اصلی است.

رشیدی در آخر ضمن اشاره به این که در تهران ۸۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهاست، اشاره کرد: راه حل اصلی که شهرهایی مانند لندن، توکیو و.... در پیش گرفتند و موفق بودند این است که اگر هم خودرو ها و هم سوخت استاندارد شود، باز هم نمی توان بدون پرداختن به حمل و نقل عمومی و خدمات الکترونیک آلودگی هوا را شکست داد.

به گزارش مسکن گزین به نقل از ایسنا، دکتر صیاد شیخی اینانلو - فعال محیط زیست و دکتری تنوع زیستی- در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به آلودگی های پلاستیکی اظهار داشت: تمام منابع زیستی ما در دریا و خشکی درگیر آلودگی های پلاستیکی هستند و تنوع زیستی ما تحت تاثیر این آلودگی در خطر است.

وی اضافه کرد: متاسفانه سبک زندگی ما و مصرف گرایی مبتنی بر امکانات زیستی نیست و این مورد خصوصاً در مورد مصرف پلاستیک، بحران زا شده است.

اینانلو در آخر اظهار داشت: کاهش پسماند فقط وظیفه سازمان محیط زیست و شهرداری نیست بلکه وظیفه همه ما و همه دستگاه هاست.





منبع:

1402/03/22
08:13:32
5.0 / 5
347
تگهای خبر: استاندارد , توسعه , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
مسکن گزین - MaskanGozin
maskangozin.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسكن گزین محفوظ است

مسكن گزین

جستجوی املاک